Jak mają wyglądać reklamy umieszczane w zabytkowej części miasta i przy drogach? Jak mają wyglądać letnie ogródki? To część pytań, na które jednoznaczną odpowiedź mają dać zapisy uchwały Rady Miejskiej. Zanim jednak zostaną przyjęte nowe przepisy lokalne, władze Świdnicy prezentują pomysły i obecne zapisy prawne w nowej zakładce na stronie urzędu miejskiego.
Na zdjęciu fasada Świdnickiego Ośrodka Kultury na początku lipca tego roku.
„Utożsamiając się z naszym Miastem, wszyscy jesteśmy zobowiązani do należytej dbałości o jego historyczne i krajobrazowe walory w taki sposób, aby żyło się w nim nie tylko wygodnie, ale również w pięknym otoczeniu. Jednakże forma wyrażania się w różnych dziedzinach życia, jaką jest reklama, zaśmieciła przestrzeń miejską, powodując chaos oraz naruszyła jej wyjątkowy charakter.” – czytamy w notatce o idei nowej polityki reklamowej. Na zakończenie pojawia się deklaracja o chęci stworzenia kompromisu między estetyką a potrzebami użytkowników przestrzeni publicznej.
Ustawa krajobrazowa z 2015 roku daje radom gmin nowe kompetencje, na mocy których mogą ustalać zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z których mogą być wykonywane. Wprowadzono opłatę reklamową oraz system kar pieniężnych, które może nakładać gmina. W ustawie zostały zawarte również regulacje mające na celu uporządkowanie procedury zajęcia pasów drogowych przez umieszczone w polu widzenia użytkownika drogi tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe.
Jesienią ubiegłego roku prezydent Beata Moskal-Słaniewska powołała specjalny zespół ds. estetyki miasta, którego zadaniem miała być inwentaryzacja stanu obecnego i przygotowanie propozycji zmian. I te propozycje zostały zamieszczone w nowej zakładce na stronie interentowej urzędu .
Wizualizacja pokazuje m.in. propozycje ujednolicenia reklam w zabytkowej części miasta. Stylizowana i jednakową formę mają mieć wszelkie nośniki – od tradycyjnej reklamy, po sięgacze, potykacze i tablice informacyjne.
ZOBACZ PROPOZYCJE NOWYCH SZYLDÓW. KLIKNIJ!
Jako szczególna przestrzeń wskazany został Rynek, gdzie ma zostać zaproponowany nowy sposób rozmieszczenia ogródków letnich. Miasto chce mieć także wpływ na ich wygląd. Regulacje mają objąć także pozostałe części Świdnicy, w tym najbardziej „zaśmiecone” reklamami pasy drogowe, okolice skrzyżowań i rond.
Ocena obecnego stanu oraz działania na rzecz poprawy estetyki miasta zostaną przedstawione Radzie Miejskiej jesienią tego roku.
/asz/