– Jedni nie jedzą chleba z masłem, inni nie mówią. Dla naszych dzieci to kwestia oczywista. Nie trzeba słów, żeby się porozumieć – zapewnia Małgorzata Anklewicz, dyrektorka Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr 16 „Słoneczko” w Świdnicy. Wykorzystywane na co dzień metody przyswajane są przez przedszkolaki w sposób naturalny. Maluchy wiedzę o alternatywnych sposobach komunikacji poszerzyły podczas dodatkowych zajęć.
– W ramach Międzynarodowego Miesiąca Komunikacji Alternatywnej w przedszkolu zorganizowano zajęcia z wykorzystaniem różnych systemów komunikacji. Należy podkreślić, że komunikacja niektórych dzieci z naszego przedszkola wspomagana jest na co dzień obrazkowymi symbolami graficznymi PECS lub gestami MAKATON. Maluchy radzą sobie świetnie np. ze śpiewaniem piosenek z użyciem gestów MAKATON. W dniu Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej, dzieci z młodszych grup śpiewały piosenki z gestami Makaton. Natomiast dzieci z najstarszych grup poznały symbole i gesty Makaton oraz nauczyły się śpiewać z gestami. Z wielkim zaangażowaniem odczytywały słowo wymachane chorągiewkami z wykorzystaniem alfabetu Morse`a. Bardzo ciekawy okazał się system Braille`a, a kropki w sześciopunktowym bloku ukryły również bardzo ważne słowo. Niezwykły okazał się alfabet Lorma i pisanie po dłoni. Dzięki poznanym dzisiaj systemom komunikacji alternatywnej, nasze przedszkolaki potrafią pokazać i zaszyfrować nazwę naszego przedszkola. Przekonały się, że mówienie inaczej niż buzią jest bardzo trudne, bo wymaga o wiele więcej czasu i wysiłku. Okazuje się, że każdy człowiek pisząc na tablicy, wskazując piktogramy, pokazując gesty, czy odczytując wypukłe ślady potrafi mówić – informuje Anna Bobrowska.
– Nasze dzieci wychowują się w środowisku bardzo różnorodnym. W absolutnie naturalny sposób akceptują siebie nawzajem, bez zdziwienia przyjmują niestandardowe zachowania rówieśników. Uczą się otwartości, a także tego, że z każdym można się porozumieć i bariery nie istnieją – dodaje Małgorzata Anklewicz.
/opr. red./