Czerwiec 2014 – to następny z kilku już terminów ukończenia zaledwie 3 km małej obwodnicy Świdnicy. Budowa trwa od 2011 roku, a jej koszt wzrósł z planowanych początkowo 23 milinów do 35,5 milionów złotych. Droga jest w zarządzie województwa dolnośląskiego.
– Na ten moment aneks do umowy, podpisany z wykonawcą, zakłada zakończenie inwestycji na koniec czerwca 2014 – mówi Krzysztof Kiniorski, rzecznik prasowy DSDiK. Nierozwiązany wciąż pozostaje problem napowietrznej linii energetycznej, która wymaga przebudowy ze względu na zagrożenie dla ruchu. Właściciel działki, na której stoi słup energetyczny, nie zgadza się na wpuszczenie pracowników. Ciągle trwają procedury związane ze zmuszeniem właściciela do udostępnienia terenu. – Być może uda się to pod koniec lutego, a może na początku marca – odpowiada pytany od datę rzecznik. Jeśli po raz kolejny nie pojawią się nowe przeszkody, kierowcy będą mogli korzystać z trasy od lipca 2014, po uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie.
Przypomnijmy. W lipcu 2012 roku z realizacji umowy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei po ogłoszeniu upadłości wycofało się Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna Koźla, a na teren budowy po kilkutygodniowej przerwie wkroczył konsorcjant – Polimex-Mostostal. Nie zdążył jednak zabrać się za pracę, bo rozpoczęła się długa zima. – Obecne opóźnienie jest m.in. konsekwencją tamtych problemów – mówi Krzysztof Kiniorski. Zgodnie z pierwotną umową droga miała być gotowa w lipcu 2013 r. Firma już dwa razy otrzymała zgodę na przedłużenie prac – do końca września i do końca grudnia 2013 roku. Kolejny aneks mówi o końcu czerwca 2014. Nie wiadomo, czy Polimex-Mostostal zostanie ukarany za opóźnienia. Jak mówi rzecznik DSDiK, decyzje w tej sprawie zapadną dopiero po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji.
Mała obwodnica Świdnicy to nowy odcinek drogi o długości ponad 3 km. Docelowo połączy węzeł „Słotwina” (znajdujący się w ciągu projektowanej obwodnicy Świdnicy – droga krajowa nr 35) z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia, która będzie miała po dwie jezdnie w obu kierunkach o szerokości 8 m każda, nowe skrzyżowania jednopoziomowe i zjazd połączony z obwodnicą Świdnicy w ciągu drogi krajowej nr 35. Prace rozpoczęły się w połowie 2011 roku.
Wiadomo także, że droga będzie o wiele droższa niż zakładano. Początkowy koszt wynosił 23 miliony złotych. Teraz mowa jest o 35.565.556,89 zł (wraz z gruntem i dokumentacją). Dofinansowanie z EFRR to 14.720.449,65 zł.
asz