Prace zakończą się jutro, 22 stycznia, jednak kiedy pociągi wjadą na wiadukt, a kierowcy i piesi będą mogli korzystać z przejścia pod nim, jeszcze nie wiadomo. Do 15 marca potrwają odbiory techniczne i uzyskiwanie zezwoleń na użytkowanie. – Obecny termin zakończenia inwestycji u zbiegu ul. Sprzymierzeńców i ul. Polna Droga jest obowiązujący – zapewnia Stefan Augustyn, rzecznik UM w Świdnicy.
Prace przy przebudowie wiaduktu i infrastruktury drogowej prowadzi firma Skanska. Finał planowano na koniec 2013 roku, jednak – jak już informowaliśmy – doszło do przesunięć. Rzecznik informuje, że kolejny aneks do umowy nie jest planowany. Jak tłumaczył zastępca prezydenta Ireneusz Pałac, zmiany pierwotnego terminu wymusiły niespodziewane okoliczności: Przy wykonywaniu robót odkryto instalacje i obiekty (np. studnia kanalizacyjna), które nie były dotychczas zinwentaryzowane (infrastruktura przedwojenna lub należąca do PKP) lub ich rzeczywisty przebieg odbiegał od tego, który widniał na mapach. Powstałe kolizje kilkukrotnie powodowały krótkie zahamowanie tempa prac, a ponadto wymagają pewnych zmian projektu technicznego.
Przypomnijmy. W maju pierwszy przetarg wygrała firma Pol-Dróg Dolny Śląsk z Oleśnicy, oferując za wykonanie wszystkich prac najniższą cenę – 2 miliony 394 tysiące złotych. Zdążyła wykonać zaledwie około 5% zaplanowanych prac, za co miasto zapłaciło około 120 tysięcy złotych. – Postanowiliśmy nie czekać na czarny scenariusz i chcieliśmy uniknąć kłopotów, gdy firma ogłosi upadłość. Wtedy procedury związane z wyłonieniem wykonawcy, rozliczeniem są bardziej skomplikowane i przedłużają znacząco termin zakończenia prac, co pokazał przykład przebudowy dworca PKP, po zaskakującym upadku firmy Integer – tłumaczył w sierpniu tego roku zastępca prezydenta Ireneusz Pałac.Przetarg na dokończenie inwestycji został ogłoszony 23 sierpnia. Zgłosiła się tylko jedna firma – Skanska Polska, oczekując za wykonanie prac 3 miliony 424 tysiące złotych. 85% będzie pochodziło z dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, resztę pokryje budżet miasta.
Rozebrany już, niski i wąski wiadukt, zastąpiła metalowa, lekka konstrukcja. Pod półkolistym wiaduktem znajdzie się miejsce na poszerzoną jezdnię, chodniki dla pieszych i ścieżkę rowerową.
asz