Jest znawcą historii uzbrojenia ochronnego, a jego hełmy stały się ozdobą wielu kolekcji w Europie i Australii. Dla Świdnicy stworzył symbol Festiwalu Reżyserii – metalowe krzesła. 10 maja o godzinie 18.00 w wieży ratuszowej zostanie otwarta wystawa retrospektywna jednego z najbardziej wszechstronnych twórców, związanych ze Świdnicą.
Patryk Nieczarowski – Nieczar „ 1996 – 2013 ”
Wystawa obejmie szeroki zakres twórczej aktywności autora od lat wczesnej młodości, po czas obecny. Datą początkową jest rok 1996 kiedy to, zdaniem artysty, pojawiła się w nim chęć samodzielnej wypowiedzi za pomocą języka plastyki. To swoista podróż sentymentalna, podczas której można prześledzić jak w ciągu tych 17 lat rozwijały się kierunki inspiracji i środki wyrazu artystycznego twórcy. Na wystawie prezentowane będą prace kilku dyscyplin: rysunku, malarstwa, rzeźby i płatnerstwa.
Prace rysunkowe i malarskie tworzą kilka cykli tematycznych , różnorodnych gatunkowo. Od prac wychodzących bezpośrednio ze studium modela (np. cykl „makabrazki”) poprzez przykłady szkicu, karykatury i rysunku komiksowego po formy niemal abstrakcyjne (cykl „bestie”).
Na rzeźbę prezentowaną na wystawie składają się gipsowe odlewy, kamienny tors kobiecy, ale przede wszystkim metaloplastyka – prace wykonane technikami płatnerskimi.Spośród nich najbardziej widoczny jest cykl hełmów portretowych, z których dwa stalowe to stylizowane historycznie autoportrety twórcy. Hełmy miedziane zaś to portrety dwóch wyjątkowych kobiet : żony artysty Dominiki Sobaszek-Nieczarowskiej … i Anny Marii Jopek, zrealizowany przy współpracy z artystką. Przykładami rzeźby dekoracyjnej są prace cykli „Venus” i „Herba…”
Nieczar jest znany przede wszystkim jako płatnerz-rekonstruktor Dlatego na wystawie nie mogło zabraknąć rekonstrukcji historycznych hełmów, wykonanych z zastosowaniem dawnych technik . Na fotografiach prezentowane są wybrane egzemplarze znajdujące się obecnie w różnych kolekcjach w Polsce i za granicą.
***
Patryk Nieczarowski (alias Nieczar), urodzony w 1979 roku w Świdnicy.
Studiował rzeźbę na Wrocławskiej ASP w pracowni prof. Jacka Dworskiego, później prof. Zbigniewa Makarewicza. Dyplom w 2003 roku.
W okresie studiów praktykował klasyczną rzeźbę w kamieniu w pracowni Wrocławskiego Muzeum Miejskiego pod nadzorem artysty-rzeźbiarza Tomasza Rodzińskiego. Podczas praktyk powstało m.in. kamienne popiersie Bolesława Krzywoustego zdobiące dziedziniec Wrocławskiego Arsenału. W tym samym czasie współpracował z Wrocławskim Muzeum Archeologicznym, prowadząc zajęcia w zakresie sztuki płatnerskiej i dawnego rzemiosła.
W okresie 2004-2009 związany ze stowarzyszeniem „Millennium” (Dolnośląskie Forum Środowiska Kulturowego) w ramach projektu rekonstrukcji grodu wczesnośredniowiecznego na Wrocławskich Partynicach. Razem z prof.dr.hab. Maciejem Trzcińskim (Uniwersytet Wrocławski, Muzeum Miejskie Wrocławia) współorganizował wiele imprez w ramach tego projektu.
Wszechstronny artysta plastyk, pracujący w wielu dyscyplinach, takich jak : rysunek, malarstwo, rzeźba w kamieniu, sztukatorstwo, odlewnictwo, kowalstwo, płatnerstwo, repuserstwo, obróbka skóry oraz rogownictwo.
Jedyny w Polsce artysta rzeźbiarz, stosujący dawne techniki płatnerskie w tworzeniu prac rzeźbiarskich. Rekonstruktor i twórca kolekcjonerskich okazów uzbrojenia ochronnego (w głównej mierze hełmów). Jego prace znajdują się w zbiorach kolekcjonerów z Europy i Australii.
Znawca historii uzbrojenia ochronnego i historii obróbki metali, posiadający obszerną wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie współczesnych i dawnych technik metaloplastyki artystycznej i użytkowej. Współpracował z wieloma naukowcami i artystami specjalizującymi się w tej dziedzinie, a fotografie jego prac reprodukowano w różnych publikacjach popularno-naukowych oraz wykorzystywano podczas prezentacji, wystaw, referatów i produkcji filmowych.
Patryk Nieczarowski jest pomysłodawcą i twórcą stalowych krzeseł reżyserskich Festiwalu Reżyserii Filmowej w Świdnicy.