Wakacje minęły, urlopy dobiegają końca… Wrzesień, a potem jesień, znaczy nadszedł czas na zmianę asortymentu w niektórych sklepach, a co za tym idzie – sezonowe wyprzedaże.
W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Po pierwsze – porównywać oferty różnych sklepów, zastanowić się, czy rzecz, którą wkłada się do koszyka jest faktycznie potrzebna. Sprzedawcy często kuszą gratisami, dołączanymi do produktów. W rzeczywistości często bywa tak, że za taki prezent trzeba zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
Po drugie – trzeba pamiętać, że nie można zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych wewnętrznymi regulaminami wprowadzono uprawnienie do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.
Po trzecie – nie zapominać o paragonach lub innych dowodach zakupu – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Po czwarte – jeśli zakupiony produkt jest wadliwy, zawsze przysługuje prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składa się w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy można zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To konsument dokonuje wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będzie dochodzić roszczeń.
Po piąte – ochrona prawna działa także na zagranicznych wyprzedażach.
Po szóste – konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy, kiedy pojawi się problem z załatwieniem reklamacji. Pomocy udzielają m.in. Rzecznicy Konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów.
Warto dokładnie i spokojnie zastanowić się przed podjęciem decyzji o zakupie towaru w promocji (podczas sezonowych obniżek), gdyż czas wyprzedaży jest okresem szczególnie kuszącym dla obu stron – dla klientów do wręcz hurtowych zakupów, a dla sprzedawców często do nieuczciwych praktyk i wprowadzającej w błąd reklamy.
Wywieszki, bilbordy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają. Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Uwaga – dla klienta cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, ma prawo kupić produkt po tej właśnie cenie. Generalna zasada – najpierw przemyśleć, potem kupić.
Danuta Mazur
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Świdnicy