I etap dwuletniej współpracy w ramach anglojęzycznego projektu LLP Comenius Wielostronne Projekty Szkół „Local Tourist Attractions”(Lokalne atrakcje turystyczne) dobiegł końca. Projekt koordynowany jest przez Zespół Szkół Hotelarsko-Turystycznych im. Tony Halika w Świdnicy i w całości realizowany jest ze środków Unii Europejskiej.
Podczas wizyty w Silivri, w Turcji, trwającej od 16 do 23 października 2011, 38 uczniów i 11 nauczycieli ze szkół ponadgimnazjalnych z Anglii, Irlandii Północnej, Włoch, Turcji i Polski wzięło udział w realizacji zadań wynikających z założeń projektu. Gościnności szkoły tureckiej Silivri Hasan Sabriye Gümüş Anadolu Lisesi doświadczyli nauczyciele: Agnieszka Michalska i Joanna Dolińska-Romanowicz oraz uczniowie: Julia Badacz, Krzysztof Bartnicki, Honorata Chrapek, Agata Czykieta, Monika Jakubik i Klaudia Wiśniewska z ZSH-T.
Niezapomnianym doświadczeniem dla uczniów było bezpośrednie zetknięcie się z kulturą i religią regionu Silivri w Turcji poprzez uczestniczenie w codziennym życiu rodzin. Poznawali kraj zupełnie odmienny kulturowo i religijnie. Przekazywali również wiedzę o tradycji i kulturze własnego kraju, ucząc się tym samym tolerancji i wzajemnego zrozumienia.
Poznali atrakcje turystyczne okolicy Silivri, Istambułu oraz Edirne, próbowali przysmaków kuchni tureckiej, wymieniali się przepisami kuchni swoich krajów.
Jednak zdobywanie wiedzy i wymiana kulturowa nie byłyby możliwe bez znajomości języka angielskiego. Uczniowie mieli możliwość kształtowania swoich umiejętności językowych między innymi w zetknięciu z różnorodnością wymowy gości z Anglii i Irlandii Północnej. Zniknęły obawy i bariera językowa typowe dla przedstawicieli krajów nieanglojęzycznych, a pojawiła się pewność siebie i elastyczność posługiwania się językiem angielskim.
Do swobody wypowiedzi przyczyniły się różnorodne formy pracy, między innymi ćwiczenia w międzynarodowych grupach. Podczas I etapu uczniowie mogli sprawdzić wszechstronną wiedzę zdobytą w trakcie wizyty w Turcji, ocenić i podsumować pracę swoją i innych osób w kwestionariuszach ewaluacyjnych. Do wyjątkowych wydarzeń pobytu w Silivri można z pewnością zaliczyć spotkanie młodzieży i nauczycieli z gubernatorem i burmistrzem Silivri. Młodzi ludzie z chęcią zadawali pytania związane z rozwojem turystycznym regionu i aspektami życia mieszkańców Silivri. Uczniowie szkoły Silivri Hasan Sabriye Gümüş Anadolu Lissie podbili ostatecznie nasze serca tańcząc, wygrywając i wyśpiewując własne zdolności i talenty podczas wieczorku taneczno-muzycznego. Cofnęliśmy się wyobraźnią w czasie słuchając regionalnych legend i historii miłosnych, z których czerpał między innymi Wiliam Szekspir.
Młodzież uczestnicząca w projekcie zaczęła zdawać sobie sprawę, że ich świadomość przynależności do społeczności europejskiej bardzo wzrosła. Pragną też podtrzymywać dotychczasowe kontakty i nawiązywać nowe. Z niecierpliwością oczekują kolejnych wizyt w Irlandii Północnej, Włoszech, Anglii i podsumowującej projekt wizyty w Polsce.
ZSH-T