– Dotrzymaliśmy umowy, wszystko gotowe – zapewnia Mariusz Mierzwa z firmy Heilit+Woerner, która wspólnie z Strabagiem od maja ubiegłego roku budowała drogę powiatową 3396D. Czyli tzw. łącznik autostradowy. Dzisiaj oficjalnie zakończyły się prace i rozpoczęły odbiory. Jak deklaruje starosta świdnicki Zygmunt Worsa, kierowcy alternatywną trasą do Wrocławia pojadą od północy 22 października.
Najdroższa, bo warta w sumie 110 milionów złotych, inwestycja powiatu świdnickiego od początku budzi skrajne emocje. Od zachwytów, że budowana w nowoczesnej, autostradowej technologii, poprowadzona z dala od zabudowań po narzekania, że jednopasmowa. Do tego zarzuty m.in. Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu, dotyczące sposobu realizacji i pozyskiwania środków. W starostwie trwa kontrola NIK, a z doniesienia starosty prokuratura wciąż bada sprawę wykupu gruntów pod drogę.
Jedno jest pewne – droga stała się faktem, a czy będą z niej korzystać zwłaszcza kierowcy ciężkich pojazdów, okaże się za 3 tygodnie. Dla naszych Czytelników przeprowadziliśmy test, porównując czasy przejazdu krajową 35-tką i przez łącznik (i dalej krajową „piątką” oraz A4) do Wrocławia. Wyniki już w najbliższym papierowym wydaniu Swidnica24.pl, które ukaże się w przyszłym tygodniu.
– Droga, choć gotowa, jest jeszcze zamknięta – przypominają świdniccy policjanci. Nagminne jednak są przypadki nielegalnego testowania trasy. „Rajdowcy” są karani surowymi mandatami.
***
Przetarg na budowę wygrało austriacko–niemieckie konsorcjum Heilit + Woerner i Strabag. Byli zwycięzcami przetargu, do którego stanęło ostatecznie 4 wykonawców. Cena, za jaką konsorcjum zadeklarowało wybudować drogę, to 88 milionów zł. Porozumienie z wykonawcą podpisano 26 kwietnia. Plac pod budowę nowej drogi przekazano 26 maja. Natomiast 9 sierpnia powiat wyłonił Inżyniera Kontraktu inwestycji budowy łącznika do A4. Przetarg wygrała firma WYG International. Trasa ma 13,076 km oraz 5 obiektów inżynieryjnych: 3 wiadukty,1 most i 1 estakada. W większości przebiegu jest po 1 pasie ruchu w każdą stronę, jednak przewidziano możliwość dobudowania drugiego. W lutym zapadła decyzja o zmianie technologii wykonania nawierzchni. Zamiast asfaltu położono beton. Koszt budowy drogi to kwota 88 mln zł, cała inwestycja pochłonie ok. 110 mln zł. Połowa to środki unijne, resztę pieniędzy przekażą samorządy: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, powiat świdnicki, miasto Świdnica, Żarów, gmina wiejska Świdnica oraz Jaworzyna Śląska.
asz/ foto wl