Kierowco nie czekaj sprawdź stan swojego zawieszenia po zimie

Kierowco nie czekaj sprawdź stan swojego zawieszenia po zimie

0
PODZIEL SIĘ

Rozwojowi motoryzacji, którego doświadczamy, spoglądając na nasze ulice, oglądając reklamy, czy też czytając nowinki z branży automoto, towarzyszy wprowadzanie co raz to nowszych rozwiązań oferowanych przez producentów. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku rodzajów zawieszenia, a mnogość stosowanych rozwiązań może sprawić problem w ich rozróżnieniu niejednemu kierowcy. W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Jak ważne jest zawieszenie?

Nawierzchnia dróg po okresie zimowym, daje się we znaki niemal każdemu kierowcy – liczne pęknięcia, ubytki, zabrudzenia po topniejącym śniegu, jak również zmienna pogoda i częste przelotne opady deszczu to typowy wiosenny dzień w Polsce. Jazda z nieprawidłowo działającym zawieszeniem, nie tylko wpływa na brak wygody podczas jazdy(wyczuwamy wszelkie nierówności drogi), ale przede wszystkim  znacząco zmniejsza przyczepność auta, co przekłada się na niebezpieczeństwo utraty sterowności pojazdu i zwiększeniem ryzyka kolizji drogowej.

Spore wymagania, które stawiamy przed układami zawieszenia powodują, że konstruktorzy wciąż poszukają nowych rozwiązań, które zapewnią użytkownikom  nie tylko zwiększone bezpieczeństwo, ale również przełożą się na komfort poruszania się po drogach.

Rodzaje zawieszenia

Główny podział zawieszenia wyróżnia dwie podstawowe grupy: zależne i niezależne.

W pierwszej grupie – koła w danej osi połączone są ze sobą w sztywny sposób. Jako że obudowa mostu porusza się równocześnie z kołami, należy pozostawić odpowiednią ilość miejsca na pionowe ruchy, co natomiast zabiera np. przestrzeń bagażową. W przypadku osi przedniej w autach osobowych wymagałoby to podniesienia silnika, dlatego też takie rozwiązanie częściej spotyka się w samochodach terenowych lub ciężarowych.

W drugiej grupie – każde z kół samochodu przemieszcza się niezależnie od pozostałych. Zastosowanie tego rozwiązania wymaga wykorzystania większej ilość wahaczy i drążków, a zastosowanie znajduje szczególnie w przypadku aut osobowych.

Poza wymienionymi grupami występują również zawieszenia półzależne, które są połączeniem wymienionych wcześniej rodzajów zawieszenia. Są one jednak stosowane stosunkowo rzadko, wyróżniają się np. posiadaniem sprzężonych wahaczy wzdłużnych.

Wiosna – najlepszy moment na dokonanie przeglądu

Okres pozimowy to moment, w którym nasze auta narażone są na największe niebezpieczeństwa –nagłe zmiany pogody, zniszczenia i ubytki jezdni po mrozach, wilgoć, która w połączeniu z niskimi temperaturami  negatywnie oddziałuje  na elementy podwozia.

Producenci nowoczesnych samochodach zapewniają, że elementy zawieszenia są trwałe i odporne na uszkodzenia. Niestety są to jedynie wyniki badań przeprowadzanych na zamkniętych przestrzeniach. Nie mają zatem zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

Kiedy mówimy o awaryjności samochodów, trzeba przyjrzeć się bliżej ich konstrukcji. Dlaczego mówi się, że na przykład samochody francuskie, takie jak Citroen, Peugeot czy Renault, mający konstrukcję tylnego zawieszenia opartą na belce skrętnej, trafiają częściej do warsztatu niż przykładowo niemiecki samochód typu Golf? Dla porównania weźmy Peugeota 206, auto zdecydowanie bardziej komfortowe od Golfa. Tylna oś skrętna zapewnia doskonałe właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy. Okupione to jest jednak zużyciem elementów eksploatacyjnych, takich jak łożyska igiełkowe w tej belce. Co 60-80 tysięcy warto je wymienić, bo w przypadku zaniedbania tej kwestii możemy być zmuszeni do wymiany całej belki.

Przykład tylnego zawieszenia w samochodzie Peugeot 206 opartego na belce skrętnej.

Wymiana tulei tylnej belki nie jest kosztownym procesem, więc warto tę naprawę powierzyć profesjonalistom – więcej informacji o regeneracji tylnej belki znajdą Państwo tutaj FranceAutoService.

Geometria kół 3D

Pozostając w temacie bezpieczeństwa na drodze i unikania niespodziewanych awarii pamiętajmy również o sprawdzeniu prawidłowej geometrii kół. Właściwie ustawiona geometria kół gwarantuje bezpieczeństwo, pewne prowadzenie i prawidłowe zużycie opon, dlatego kontrolę ustawienia kół zaleca się przeprowadzać co rok. Skutkiem zaniedbania takiego profilaktycznego zabiegu może być niespodziewane zachowanie się samochodu na drodze np. Wpadnięcie w poślizg lub nagłe opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.Kolejnym skutkiem złej geometrii kół jest skrócenie żywotności opon.Widocznym symptomem jest w tym przypadku nierównomierne zużycie bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony.

Warto tu wspomnieć, że Bosch Car Service jako jedyny w powiecie wyposażony został w najnowszej generacji, profesjonalny sprzęt do geometrii kół firmy Bosch.

Aby uniknąć niemiłych niespodzianek, kontrolujmy profilaktycznie stan naszego pojazdu. Pamiętajmy o tym, że sprawność techniczna naszego auta przyczyni się nie tylko do uniknięcia niespodziewanych awarii, ale przede wszystkim zapewni nam bezpieczeństwo na drodze.

Bosch Car Service Świdnica oferuje profesjonalną geometrię kół 3d. Zapraszamy wszystkich użytkowników samochodów osobowych do naszego serwisu.

Więcej informacji na naszej stronie:

http://www.bosch.swidnica.pl/ oraz www.tylnabelka.pl

/artykuł sponsorowany/