Informator o rewolucji śmieciowej

Informator o rewolucji śmieciowej

13
PODZIEL SIĘ

Od wtorku, 12 lutego do ponad 23 tysięcy skrzynek pocztowych świdniczan trafia specjalny list – ulotka od Prezydenta Świdnicy, związana ze zmianami w tzw. ustawie śmieciowej. Można się z niej dowiedzieć m. in. jakie zmiany czekają mieszkańców, jakie decyzje muszą podjąć świdniczanie, wspólnoty mieszkaniowe, zarządy spółdzielni mieszkaniowych oraz jak nowy system zbierania odpadów będzie funkcjonował w praktyce – informuje Stefan Augustyn, rzecznik prasowy UM w Świdnicy.

Uznaliśmy, że oprócz działań informacyjnych realizowanych dzięki przychylności świdnickich mediów istotne jest również dotarcie bezpośrednio do mieszkańców, stąd pomysł – tłumaczy Maria Kasprowicz-Gładysz, dyrektor Departamentu Infrastruktury Miasta Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Akcja wsparta jest dodatkowymi działaniami – na stronie www.um.swidnica.pl – została uruchomiona specjalna zakładka „Czysta Świdnica”. W jednym miejscu zebrano wszystkie niezbędne informacje związane z utrzymaniem czystości i porządku w Świdnicy, począwszy od informacji na temat tzw. rewolucji śmieciowej wraz z praktycznymi wskazówkami i poradami związanymi m. in. z segregacją odpadów.

Pod adresem www.um.swidnica.pl/czystaswidnica można znaleźć również wzór deklaracji, którą będą wypełniać mieszkańcy. Została ona także przekazana pocztą tradycyjną wraz z ulotką.

***

Jak jest teraz?

Obecnie właściciele nieruchomości sami zawierają umowy na odbiór odpadów i rozliczają się finansowo z podmiotami świadczącymi tą usługę.

 A jak będzie?

Od 1 lipca 2013 r. obowiązek właścicieli nieruchomości w zakresie zapewnienia odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych przejmie Miasto. To właśnie Miasto podpisze umowę z przedsiębiorcą, wybranym w drodze przetargu, na odbiór odpadów i będzie za tą usługę płacić pieniędzmi pozyskanymi z opłat wnoszonych przez mieszkańców.

 Jak będzie naliczana opłata?

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej będzie naliczał samodzielnie i przedstawiał w formie deklaracji, w oparciu o liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz miesięczną stawkę ustaloną przez Radę Miejską.

 Jakie są miesięczne stawki opłat?

Wysokość miesięcznych stawek opłat na rok 2013 uchwalonych przez Radę Miejską uzależniona jest od tego, czy odpady będą zbierane selektywnie, czy też nie i wynoszą:

    * 13,50 zł/osobę – przy selektywnej zbiórce

    * 22,40 zł/osobę – bez selektywnej zbiórki

 Decyzję o prowadzeniu selektywnej zbiórki odpadów na terenie nieruchomości podejmuje właściciel nieruchomości poprzez zaznaczenie odpowiedniej pozycji (rubryka 21) w formularzu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 KTO, CO I JAK MUSI ZROBIĆ ABY MIEĆ ZAPEWNIONY ODBIÓR ŚMIECI

 Jestem właścicielem domu jednorodzinnego więc …

    * sam wypełniam deklarację o wysokości opłaty i składam ją do Urzędu Miejskiego do 28 lutego 2013 r.

    * wypowiadam firmie odbierającej moje śmieci umowę ze skutkiem na 30 czerwca 2013 r.

    * wyposażam swoją nieruchomość w pojemnik na odpady zmieszane, o pojemności dostosowanej do liczby zamieszkujących osób, przy czym na 1 osobę musi przypadać min. 30 litrów,

    * sam, bez wezwania, do 25 dnia każdego miesiąca wnoszę do Urzędu Miejskiego opłatę za śmieci – począwszy od lipca 2013 r.

 Jestem mieszkańcem spółdzielni mieszkaniowej jako właściciel mieszkania spółdzielczego lokatorskiego, właściciel mieszkania własnościowego, właściciel mieszkania z odrębną własnością lub jestem najemcą mieszkania spółdzielczego więc …

    * wypełniam deklarację o wysokości opłaty i przekazuję do spółdzielni mieszkaniowej – a spółdzielnia składa deklaracje do Urzędu Miejskiego do 30 kwietnia 2013 r.

    * opłatę za śmieci wnoszę na konto spółdzielni w terminie określonym przez spółdzielnię – a spółdzielnia przekazuje opłatę do Urzędu Miejskiego do 25 dnia miesiąca, począwszy od lipca 2013 r.

    * spółdzielnia mieszkaniowa wypowie obecną umowę na odbiór śmieci oraz wyposaży nieruchomość w pojemnik na odpady zmieszane

 Jestem najemcą mieszkania komunalnego lub TBS-u więc …

    * wypełniam deklarację o wysokości opłaty i przekazuję do MZN-u/TBS-u w terminie do 15 kwietnia 2013 r. – a MZN/TBS składa deklaracje do Urzędu Miejskiego do 30 kwietnia 2013 r.

    * opłatę za śmieci wnoszę na konto MZN-u/TBS-u w terminie określonym przez MZN lub TBS – a MZN/TBS przekazuje opłatę do Urzędu Miejskiego do 25 dnia miesiąca, począwszy od lipca 2013 r.

    * MZN/TBS wypowie obecną umowę na odbiór śmieci oraz wyposaży nieruchomość w pojemnik na odpady zmieszane

 Jestem właścicielem mieszkania w budynku Wspólnoty Mieszkaniowej więc …

zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązek złożenia deklaracji i wnoszenia opłaty spoczywa na wybranym przez Wspólnotę Mieszkaniową zarządzie nieruchomością wspólną (czyli wybranych przez właścicieli mieszkań przedstawicieli Wspólnoty) – zarząd powinien zbierać od poszczególnych właścicieli mieszkań deklaracje oraz przekazywać je do Urzędu Miejskiego.

 A jeżeli zarząd nie został wybrany …

to poszczególni właściciele mieszkań sami będą składać deklarację o wysokości opłaty oraz sami, bez wezwania, co miesięcznie będą wnosić do Urzędu Miejskiego opłatę za śmieci.

 Jako Wspólnota możemy również w formie uchwały …

upoważnić zarządcę nieruchomości do zbierania od poszczególnych właścicieli mieszkań deklaracji i opłaty za śmieci – w takim przypadku to zarządca będzie przekazywał deklaracje i opłaty do Urzędu Miejskiego.

 Ponadto jako Wspólnota musimy niezwłocznie podjąć uchwałę w sprawie …

czy odpady będziemy segregować, czy też nie – gdyż od tego zależy wysokość stawki opłaty, jaką przyjmiemy do wyliczenia wysokości miesięcznej opłaty w deklaracji.

 Wspólnota mieszkaniowa musi pamiętać o konieczności wypowiedzenia obecnej umowy na odbiór śmieci, ze skutkiem na 30 czerwca 2013 r. oraz o wyposażeniu nieruchomości w pojemnik na odpady zmieszane – czynności te w imieniu Wspólnoty Mieszkaniowej może wykonać zarządca nieruchomości.

 Najlepszą okazją do podjęcia przez Wspólnotę ww. uchwał są zebrania roczne – wtedy można wraz z zarządcą i zarządem przedyskutować wszystkie problemy i ustalić wspólny sposób postępowania. Niezależnie od wybranego przez Wspólnotę sposobu składania deklaracji – deklaracje muszą zostać złożone do Urzędu Miejskiego do 30 kwietnia 2013 r.


  • Misza

    * 22,40 zł/osobę – bez selektywnej zbiórki

    W Gmnie płaci się 7.50zł
    Wieżowce płacą po 8.50zł

    A tacy zwykli ludzie 22,40zł.

    Ciekawe na co idzie ta kasa, ja bym prosił SZCZEGÓŁOWY wykaz kosztów i pokazanie, że 100% tej kwoty trafia na utylizację/recycling.

    50.000 osób x 22,40zł daje 1 120 000zł MIESIĘCZNIE.

    Koszt budowy wysypiska to około 12 mln. Więc na co będą szły te pieniądze?

    • Max

      Podajesz nieprawdziwe informacje – Rada Gminy Świdnica ustaliła stawki następująco :
      8 złotych miesięcznie za wywóz śmieci posegregowanych i 16 złotych za niesegregowane – tyle zapłacą mieszkańcy gminy Świdnica od 1 lipca 2013 roku. Rada Gminy Świdnica przyjęła, że stawka będzie naliczana od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

      • Tauer

        Skąd wziąłeś 8 i 16zł. Przecież jasno jest napisane 13,50 i 22,40 zł. oraz darmowe worki
        dla tych co mają domek bo po co obniżyć dla tych z blokowiska….

        • Max

          Sprostowałem stawki jakie podał Misza, a sprostowanie dotyczyło oczywiście Gminy Wiejskiej Świdnica.

    • Cuma

      Jak na co bedą szły, na powiekszenie kieszeni naszych urzedasów i oczywiscie naszego wspanialego prezydenta ktoru nigdy nie moze sie nachapac!!!

      • Max

        Poziom twojej wypowiedzi świadczy o tobie – krótko mówiąc – mniej niż zero.

        • robert

          MAX , a twoja odpowiedz swiadczy o tobie jestes mniej jak POSEGREGOWANY ŚMIEĆ

  • MOJA

    MY pieniądze będziemy płacić dla MIASTA a miasto będzie płacić śmieciarzom. Czyli kasa wejdzie na konto UM poleży- zaprocentuje a potem z opóźnieniem trafi do oczyszczaczy. I kto powiedział że nikt nie zarobi? śmieci to wbrew pozorom wcale nie jest śmierdzący interes

    • Aligator

      Oczywiście, że nie jest, spytaj sycylijskiej mafii.

  • Aligator

    Gdzie są te konkretne praktyczne informacje panie Murdzek bo nie widzę? Gdzie będą stały "gniazda" z pojemnikami do segregacji?Jak będzie wyglądała segregacja?Jak będzie wyglądała kontrola segregacji?To tylko pierwsze pytania jakie przychodzą do głowy a na które nie znalazłem odpowiedzi. Ciekawe ile pieniędzy poszło na te bezużyteczne ulotki.

  • Musimy przecież utrzymać "Inwestycje Świdnickie" ŚfUp już prawie wyprzedany, pieniążki sie kończą, skąd je wziąć od nas za śmieci….

  • Misza

    Kryzys śmieciowy w Neapolu[edytuj]
    W latach 90. władze organizacji zorientowały się, że wywóz i utylizacja śmieci to żyła złota. Jak szacuje włoska prokuratura, od 2002 klany camorry w Neapolu zarobiły na śmieciach na czysto 700 milionów euro. W tej chwili w Kampanii organizacja kontroluje cały biznes utylizacji odpadów, łącznie ze spalarniami odpadów. Największe pieniądze gangsterzy zarabiają na wywożeniu trujących odpadów z północy i centrum na południe kraju, które stało się śmietnikiem Włoch. Firmy z Neapolu płacą kamorrystom za odbiór toksycznych odpadów, które wbrew wszelkim przepisom bezpieczeństwa nie są w Kampanii utylizowane, lecz nielegalnie upychane w jaskiniach i zapadliskach u podnóży Wezuwiusza.[5][6]

  • Nojmat

    Nowy pomysł w temacie śmieci to oczywiście kolejny pomysł na łupienie obywateli. Podwyżka o 300-350% to może tylko zdarzyć się w tym mafijnym kraju i nikt nie wyjdzie na ulicę w formie protestu. Jak dotąd śmieci były systematycznie wywożone. Świdnica w niczym nie przypominała i nie przypomina Neapolu i ich problemu ze śmieciami. Segregacja dla domków jednorodzinnych gdzie papier jest w całości spalany w piecach, nie ma sensu. Szkła się już dziś praktycznie nie używa. Za komuny owszem… Pozostaje plastik. Więc tylko za odłożenie paru platikowych butelek tygodniowo mamy płacić trzy razy więcej!!! Chodzi tu tylko i wyłącznie o kasę, którą można wydrzeć od otłumanionych tym całym bełkotem ludzi. Słowem złodziejstwo w białych rękawiczkach! Poczynając od tych na górze poprzez lokalnych "mądrali".
    Poza tym tak drakońskie ceny sprawią, że w lasach śmieci od osób nie płacących wcale będzie po uszy!