Strona główna 0_Slider Blaski i cienie modernizacji trasy Świdnica-Modliszów-Stary Julianów

Blaski i cienie modernizacji trasy Świdnica-Modliszów-Stary Julianów

26

W lipcu lub sierpniu 2018 roku ruszy gruntowna modernizacja ponad 11 kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 379 od ronda przy ul. Wałbrzyskiej w Świdnicy do ronda w Starym Julianowie. Ma być wygodniej, bezpieczniej, a dodatkowe atuty to trasa rowerowa, przystanki i dwa ronda. Jest jednak i zła wiadomość. Dzięki modernizacji drogą pojadą ciężarówki i będą mogły bez ograniczeń wjeżdżać do centrum Świdnicy.

O kończących się przygotowaniach do jednego z najbardziej oczekiwanych remontów poinformował na pierwszej radzie budowy Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Jak przypomniała gospodyni spotkania, wójt gminy Świdnica Teresa Mazurek, zabiegi o przebudowę trwały od lat. Droga na odcinku 9,5 kilometra przebiega przez tereny gminy Świdnica, nieco ponad kilometr leży na terenie gminy Walim. – To niewiele, ale dla nas bardzo istotny odciek – mówił wójt Adam Hausman. – Ze względu na fatalny stan drogi zawieszone zostały przewozy pasażerskie do Starego Julianowa, mieszkańcy tej wsi byli praktycznie pozbawieni transportu zbiorowego.

W podobnie trudnej sytuacji byli mieszkańcy Modliszowa. Dodatkowo droga należy do bardzo kolizyjnych. Przebudowa zakłada poszerzenie jezdni do 7 metrów, wyprofilowanie zakrętów i budowę dwóch rond – na skrzyżowaniu z drogą do Witoszowa i na skrzyżowaniu w Modliszowie. Dodatkowo zostaną wybudowane nowe zatoki przystankowe w Modliszowie i Starym Julianowie, a na odcinku od Świdnicy do lasu modliszowskiego powstanie trasa pieszo-rowerowa. Przy tej okazji dyrektor Loch poinformował o konieczności przebudowania w części już wykonanego ponad rok temu odcinka, bowiem ścieżka i chodnik istniejące „nie spotykają się” z tymi projektowymi. Nadleśniczy Roman Bereźnicki zapowiedział, że leśnicy wykonają remont leśnej, około 4 kilometrowej drogi do Złotego Lasu, co ma być ukłonem w stronę rowerzystów.

Modernizację drogi 379 w systemie zaprojektuj i wybuduj wykona wyłonione w przetargu konsorcjum Polbud-Pomorze Sp. z o.o. W tej chwili jest już większość potrzebnych zgód, poza pozwoleniem wodno-prawnym i Zezwoleniem na Realizację Inwestycji Drogowej. Rozpoczęły się pomiary geodezyjne. Jak zadeklarował Sylwester Matkowski, dyrektor kontraktu, roboty rozpoczną się w lipcu lub sierpniu, a konsorcjum zależy na jak najszybszym wykonaniu inwestycji. Oficjalny termin zakończenia to 28.12.2020 rok, ale jak zapowiedział dyrektor DSDIK Leszek Loch, prace powinny się zakończyć w 2019 roku. Inwestycja będzie kosztowała prawie 31 milionów złotych, dotacja ze środków unijnych wyniesie 28,5 miliona złotych.

Dyrektor Loch wskazywał, że droga wpisze się w rozwiązanie, które w przyszłości ułatwi nie tylko komunikację między strefami ekonomicznymi, ale także poprawi dojazd do Wrocławia i budowanej drogi ekspresowej. Jak podkreślali z kolei samorządowcy, ulgę odczują mieszkańcy Witoszowa i Pogorzały. Obecnie kierowcy pracujący w WSSE w Wałbrzychu wybierali dojazd właśnie przez te wsie, omijając zniszczoną i niebezpieczną drogę przez Modliszów. Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska chwaliła włączenie do projektu budowy ścieżki rowerowej, przypomniała również o wspólnych przedsięwzięciach DSDiK oraz Świdnicy przy remontach kolejnych odcinków tras wojewódzkich w mieście, w tym kolejnej części ulicy Wałbrzyskiej i całej alei Niepodległości. Nie wspomniała jednak, że wszystkie te remonty przyniosą także zmianę, która może budzić niezadowolenie. Na wyremontowane trasy będą mogły wjechać ciężarówki.

W tej chwili ruch ciężarowy ani na odcinku drogi wojewódzkiej nr 379, ani na powiatowej drodze przez Witoszów do Wałbrzycha, ze względu na stan nawierzchni nie jest możliwy. Po modernizacji na 379 zostanie zniesione ograniczenie do 15 ton. – Nie będzie żadnych ograniczeń tonażowych – mówi Leszek Loch. Pytany, którędy do Świdnicy wjadą samochody ciężarowe, odpowiada, że ulicą Wałbrzyską, po wykonaniu remontu odcinka od ulicy Traugutta do placu Grunwaldzkiego. Dalej kierowcy tirów będą mogli pojechać albo w ulicę Żeromskiego, albo w aleję Niepodległości (po zakończeniu remontu) i dalej do ul. Westerplatte lub Wrocławskiej. Dyrektor nie wykluczył również udostępnienia ciężarówkom ulicy Polna Droga nad zalewem Witoszówka, ale to dopiero po remoncie, który na razie nie jest planowany. Obecnie ruch ciężkich pojazdów, poza autobusami komunikacji miejskiej, na ul. Wałbrzyskiej i alei Niepodległości nie jest możliwy.

/asz/
Zdjęcia Dariusz Nowaczyński

Poprzedni artykułPrzegląd elektrycznych gadżetów, które ułatwiają codzienność. Dlaczego warto je wybrać?
Następny artykułSiedemnaste zwycięstwo siatkarek Poloni